În era comunicării, vă puteți imagina o zi în care nu aveți acces la telefon pentru a vorbi cu cei dragi, accesa un serviciu, solicita o informație sau ajutor în situații dificile.
Potrivit Raportului de monitorizare și evaluare a respectării drepturilor persoanelor cu dizabilități în instituțiile rezidențiale din Republica Moldova elaborat de AOPD, dreptul beneficiarilor la condiții adecvate de trai și protecție socială, inclusiv comunicarea liberă, este respectat în mică măsură, ceea ce contravine prevederilor Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități, Art. 28, Standarde de viață şi de protecție socială adecvate.
De asemenea, se atestă un deficit de informație, în rândul beneficiarilor centrelor, cu privire la serviciile sociale pe care le pot accesa sau drepturile omului în general. În prezent numărul persoanelor cu dizabilități din Centrele de plasament temporar constituie circa 2000 persoane.
În scopul prevenirii și reducerii situațiilor de încălcare a drepturilor persoanelor cu dizabilități, în ianuarie 2017, Asociația Keystone Moldova și AOPD au lansat Serviciul de asistență telefonică gratuită pentru persoane cu dizabilități. Însă accesul la serviciul de asistență telefonică rămânea limitat în condițiile în care doar un număr mic de persoane din instituții dețineau un telefon mobil, iar comunicarea confidențială nu poate fi asigurată în lipsa unui spațiu care să ofere intimidate și siguranță.
În contextul implementării lente a Programului național de dezinstituționalizare a persoanelor cu dizabilități pentru anii 2018-2026, necesitatea suportului psihologic, și intervențiilor în cazuri de discriminare a persoanelor cu dizabilități din instituții rezidențiale a crescut considerabil.
Pe parcursul anului 2019, AOPD a întreprins o serie de acțiuni de informare și advocacy în raport cu autoritățile responsabile pentru identificarea soluțiilor optime de rezolvare a acestei probleme.
Astfel, potrivit informației oferite de Agenția Națională Asistență Socială, centrele de plasament temporar au identificat spații și au planificat în bugetul pentru anul 2020, costuri necesare pentru dotarea acestor săli cu aparate de telefonie fixă.
Această experiență este un exemplu pozitiv de colaborare între societatea civilă și autoritățile publice pentru diminuarea inegalităților față de persoane cu dizabilități.